NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ
الْأُوَيْسِيُّ
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ بِلَالٍ
عَنْ ثَوْرِ
بْنِ زَيْدٍ
عَنْ
الْحَسَنِ
بْنِ أَبِي
الْحَسَنِ عَنْ
عَمَّارِ
بْنِ يَاسِرٍ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ ثَلَاثَةٌ
لَا
تَقْرَبُهُمْ
الْمَلَائِكَةُ
جِيفَةُ
الْكَافِرِ
وَالْمُتَضَمِّخُ
بِالْخَلُوقِ
وَالْجُنُبُ
إِلَّا أَنْ
يَتَوَضَّأَ
Ammar b. Yasîr (r.a)'den
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Üç gurup varki,
onlara (rahmet) melekler yaklaşmaz. Bunlar; kâfirlerin ölüsü, halûk sürünen
kişi ve abdest alması hali müstesna cünüp olandır."
İzah:
Münzirî tabiim Râvî
olan Hasen'in, Ammar'dan hadis işitmediğini, dolayısıyla hadisin munkatî olduğunu
söyler.
Hadis insanlara rahmet
ve bereketle inen meleklerin bu üç gruba yaklaşmayacaklarını beyan
buyurmaktadır. Yazıcı melekler bu sınıfa dahil değildirler. Çünkü onlar
mükelleflerden hiç bir zaman ayrılmazlar.
Meleklerin yaklaşmadığı
kişiler, kâfir olarak ölenin cesedi, üzerine halûk sürmüş kişi ve cünüptür.
Buradaki cünüpten inaksal, su bulunduğu ve hiç bir mazereti olmadığı halde
yıkanmayı geciktirendir. Hadis-Î şerifte cünübün yıkanmasa bile abdest alması,
hükümden istisna edilmiştir. Çünkü abdest hadesi hafifletir.